Verwarring over menselijke waarden en wenselijke normen

Sepehr Joussefi, 3 februari 2012

 

Wie het hectische Nederlandse waarden- en normendebat sinds 11 september onder de loep neemt, krijgt spontaan angstaanvallen en paranoïde waanbeelden dat onze nationale waarden en normen voortdurend door de oprukkende islamitiseringsgolf bedreigd en ondermijnd worden. De inheemse joods-christelijke waarden en normen die door de wasmachine van verlichting gereinigd zijn, zouden zonder adequate noodmaatregelen in een loopgravenoorlog kunnen raken met de bevroren moraal van de islamitische diepvries. Om de stichting van een Nederabië te voorkomen, zouden we een achterdochtige McCarthy uit eigen polderbodem (lees de broodetende profeet uit Venlo) nodig hebben die vanuit staatsveiligheidsoverwegingen de weerloze autochtone bevolking tegen deze vijfde colonne en de Jihadistische overtuigingen van migranten en hun nakomelingen kan beschermen.

De politici die uit angst een Holland-op-zijn-smalst politiek bedrijven, vergeten voor het gemak dat de actuele gebeurtenissen als de parlementaire poging tot het verbod op ritueel slachten of de homovijandige opstelling van de Amsterdamse opperrabbijn levende bewijzen zijn dat de gestelde Joods-christelijke eenheid niet alleen een mythe is maar ook in tegenspraak met onze tijdgeest en moderne opvattingen. Sinds 11 september hebben dezelfde politici het waarden- en normendebat uit het publieke domein gehijackt zodat ze een staatsinterpretatie van waarden en normen van boven af aan de veelvormige samenleving kunnen opleggen. De Wetenschappelijke Raad voor Regeringsbeleid (WRR) werd ook erbij gehaald om hieraan een wetenschappelijke dimensie te geven. Gelukkig was de WRR wijs en onafhankelijk genoeg om te concluderen dat het geen overheidstaak is om de gedeelde waarden en omgangsvormen te definiëren of in stand te houden. Na 84 dagen ging het waarden- en normenkabinet van Balkenende I door eigen normoverschrijdende en onfatsoenlijke taferelen ten onder. Met de kennis van nu was Balkenende nooit met dit LPF-avontuur begonnen. In ieder geval is het waarden- en nomendebat tot op heden als een rechtspopulistische hobby levendig gebleven.

Afgezien van het feit of een beschavingsoffensief of het handhaven van waarden en normen tot de overheidstaken behoren of niet, is het huidige waardenconflict en het afgenomen normenbesef eerder een nationaal-historisch fenomeen, veroorzaakt door liberalisering, klassenverdeling, een doorgeslagen individualisering en een hedonistisch egoïsme, dan een ongewenste bijwerking van de bestaande heterogene bevolkingssamenstelling. De maatschappelijke verloedering en verruwing hebben de balans tussen individualiteit en gemeenschappelijkheid verstoort. Ons verwaarde land is aan een morele herwaardering en heroriëntatie toe. We hebben een collectieve basisverzekering nodig voor een nationale gedragstherapie. Ik pleit voor de reactivering van ons moreel instinct en de sensitiviteit en relativering van onze eigen-belangen-strategie. In deze geïndividualiseerde prestatiemaatschappij worden sommige waardevolle deugden als empathie, compassie en medemenselijkheid beschouwd als onhaalbare schoonheidsidealen. Wij, de ongeduldige burgers zijn wegens onze chronische begeertes, stress en tijdgebrek veranderd in de haastige en opgefokte driftkikkertjes aan de Noodzee.

Aan welke waarden en groepsidentiteit moeten de nieuwkomers hun trouw dan bezweren? Hoe kun je überhaupt over de verbindende functie van waarden en een gemeenschappelijke belevingswereld spreken als men de migranten systematisch en doelbewust beledigt en uitsluit? Hoe kunnen de nieuwkomers ooit aan de VOC-handelsmentaliteit, die alles inclusief diversiteit met een baten-en-kosten-afweging benaderd, gehecht raken? Het doet me pijn als ik zie dat de gecalculeerde rechtspopulistische politici, gefocust op de commerciële meerwaarde, willen achterhalen hoeveel een niet-westerse allochtoon de staatskist kost. Ja, Oscar Wilde had profetisch gelijk; tegenwoordig kennen de mensen de prijs van alles en de waarde van niets. Als dit circus, vooral ten tijde van bezuinigingen doorgaat, worden binnenkort ook de oude, zieke en lichamelijk of geestelijk gehandicapte medeburgers langs de meetlat van de euro gelegd.

Ik geloof noch in een maakbare moraliteit noch in de afdwingbaarheid van de waarden door de wet- en regelgeving. Sommigen in dit morele gidsland denken werkelijk dat de waarden en normen de gebruiksaanwijzing en het garantiebewijs zijn van een maatschappelijke eenheidsworstmachine. De belangrijkste waarde is dat we de medemens in zijn/haar waarde laten en de onderlinge levensbeschouwelijke onenigheden aanvaarden. Dit omdat de maatschappelijke waarden volstrekt subjectief zijn en vooral afhankelijk van je toevallige tunnelperspectief. Voor mij blijven de drie klassieke kerndeugden die Zarathustra ooit als een roepende in de Perzische woestijn verkondigde, de basis van maatschappelijke saamhorigheid; Goed denken, goed spreken en goed handelen. Op dit Perzische kompas kan ik in mijn geliefde waterland waar de lucht op dit moment erg laag hangt toch veilig blijven zeilen. Maar vluchten wil ik niet meer, kan ik niet meer. Hier aan de wal van deze groene bodem heb ik het anker van mijn hoop voor goed laten vallen. Ik heb gezegd.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Uitnodiging

Met de opening van onze expositie “Deugden” komt een eind aan het Talent Ontmoetings Project (TOP) van TalenTonen. Het deugdenproject sluit aan bij het wederzijds begrip in verschillende culturen die de TOP-koppels de afgelopen 2 jaar hebben ondervonden. Het is de bedoeling deugden tot leven te brengen door het geven van cursussen waarin men door middel van reflectie meer inzicht in zichzelf en anderen verwerft.

Graag nodigen we u uit om op 3 februari om 16:30u aanwezig te zijn bij deze feestelijke opening door de burgemeester van Utrecht, mr. A. Wolfsen.

Stichting TalenTonen, Monnetlaan 103527 GR Utrecht. Tel: 030 8777557

De tentoonstelling is vanaf 6 februari tot 2 maart 2012 te bezoeken op iedere werkdag tussen 13.00 en 16.00 uur.

Programma:

16:30u Opening Expositie

17:00u Welkomstwoord door Heleen HerbertLid van de RvA van TalenTonen

17:05u Officiële opening door mr. Aleid Wolfsen Burgemeester van Utrecht

17:15u Toelichting “Deugden” door Marianne Offereins Lid van de RvA TalenTonen en docent Nederlands

17:25u Column door drs. Sepehr Joussefi

17:35u Rahim Biglari Verhalenverteller

17:40u Dankwoord door Simin Sangian Voorzitter TalenTonen 

18:30u Hapje en een drankje